Iktiraf ungkapan. . .

gilKita sebagai manusia ni dah biasa dengar pepatah, ungkapan, peribahasa, simpulan bahasa, dan apa2 lagi lah berkaitan dengan bahasa. Kadang2 kita juga dengar kata orang2 tua lah apa2 lah kan; tapi pernah tak terfikir macam mana kata2 kita pula yang nak digunakan oleh semua?

Mesti anda tak faham maksud aku kan? Aku pun tak reti nak terangkan. Tapi aku cuba maksudkan; bagaimana kita sebagai orang zaman sekarang ni nak cipta peribahasa moden yang baru dan di iktiraf? Sebab kadang2 ada peribahasa atau ungkapan atau apa2 je yang biasa kita dengar tu dah tak sesuai untuk zaman sekarang.

Aku nak bagi contoh tapi tak terfikir pula ketika aku tulis entry ni. Aku ni memang suka fikir benda bukan2 yang kadang2 aku rasa orang lain tak terfikir sangat. Haha~ Waktu aku fikir ni, adalah juga terfikir tapi sekarang ni dah hilang di telan masa. Hehe~

Apa2 pun, sesiapa yang faham maksud aku ni; agaknya ada tak cara nak jadikan kata2 kita atau ungkapan kita ni diguna pakai dan di iktiraf. Seboleh2nya boleh di guna pakai dalam ayat2 rasmi serta surat2 khabar ke apa ke. Sesiapa tahu carannya, bagitahulah aku!

2 ulasan:

Ajie Mohd Tahir berkata...

cube bgi contoh peribahasa kau yg baru.nk taw gak.XD

Ajie Mohd Tahir berkata...

cube bgi contoh peribahasa kau yg baru.nk taw gak.XD