Singa Melompat dengan Gendang


Pernah tak anda lihat singa melompat2 depan mata anda? Bukan singa dalam sarkas lah. Lagipun sekarang ada lagi ke sarkas2 ni? Aku cakap pasal tarian singa. Biasanya ia dimainkan pada perayaan Tahun Baru China, di ikuti deruman gendang yang rancak. Wah! Seronok je lihat depan mata sendiri. Bunyi gendang yang dasyat kuatnya. Haha~

Seperti yang anda tahu, ia di mainkan dua orang yang memakai kostum singa tu. Rupanya tak lah macam singa sangat pun. Haha~ Tapi mungkin la singa fantasi mereka kot. Kadang2 bila tengok tarian ni, macam kasihan je pada yang jadi kaki belakang. Kena bongkok dan angkat kawan depan tu. Yang depan pula seronok main2 kepala singa tu dan lompat2 tinggi. Tapi perasan tak? Mana ada singa lompat2 macam tu, tu monyet. Betul tak? Hahaha~

Tapi anda tentu tak tahu sebenarnya ada sejarah tertentu tentang singa2 ni. Tarian ni kira tadisi orang cina dan jadi adat pada negara China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand, dan Vietnam. Mereka anggap singa ni pelindung mereka. Tapi tiap negara ni lain2 jenis tariannya. Apa lainnya? Ntah, aku tak tahu lagi. Hehe~ Tapi tarian singa yang popular adalah "Tarian Singa Utara" dan
"Tarian Singa Selatan".

Kalau tarian singa utara ni yang macam kita selalu tengok melompat2 tu dan lebih akrobatik. Kenapa macam tu, sebabnya dulu ia dipersembahkan untuk golongan Diraja sebagai persembahan dan hiburan Raja. Sebab tu la nampak menarik. Biasanya ia bewarna merah, oren dan kuning. Dan jangan tak tahu, ada yang betinanya dan ia bewarna hijau. Haha~ Menarik kan?

Tarian singa selatan pula lebih pada tarian untuk spiritual. Dipersembahkan untuk istiadat tertentu seperti halau semangat jahat dan lebih kurang macam tu lah. Kostum pula pelbagai, bukan sekadar singa. Ada juga orang2 nya. Rasanya yang ini tak ada akrobatiknya.

Satu lagi info tambahan, Malaysia ni setahu aku adalah juara tarian singa di peringkat asia pasifik. Hebat rupanya orang Malaysia ni kan? Hehe~

3 ulasan:

azwa_amani berkata...

owhhh macam tu rupenyerr :)

Fxysche Nas berkata...

hebat2..mlysia memaaaaang hebat ='D

azwa_amani berkata...

owhhh macam tu rupenyerr :)