Tutorial : Kenali Adobe Illustrator CS3.


Kehadapan rakan2 blogger aku. Aku rasa nak memulakan tutorial pertama lah. Aku nak mulakan dengan memperkenalkan tool yang biasa aku gunakan untuk membuat kerja grafik. Di Illustrator ni banyak gila tool dia. Tak semua lagi aku tau kegunaannya. Hehe~ biasa lah, aku bukan PRO.

Jadi aku mulakan dengan interface Adobe Illustrator.
Nampak kan? Tak jelas, boleh klik bagi besar dan jelas sikit. Anda akan nampak macam tu bila Illustrtor anda Running. Nombor 1, 2, 3, dan 4 tu menunjukkan Workspace anda. Anda boleh setkan Workspace anda sendiri. Tapi di sini aku bagitahu apa yang penting:
  1. Colour - Colour ni semestinya untuk pilihan warna. Aku biasa guna CMYK, jarang RGB. Sebab susah nak pilih warna2 RGB. Hehe~
  2. Swatches - Swatches secara mudah fahamnya adalah himpunan warna. Yang biasa di tunjuk tu default punya. Anda boleh letak himpunan warna anda sendiri di situ.
  3. Stroke - Stroke ni bukan yang sakit tu. Ni Stroke garisan, dan disini merujuk pada ketebalannya.
  4. Character & Pathfinder - Dua ni aku himpun kan sekali sebab benda ni kadang2 tak digunakan pun tapi kalau nak melukis monster vector tu, Pathfinder adalah penting. Nanti aku terangkan masa nak buat.
Ha~ sekarang anda dah kenal sikit dah dengan Illustrator. Boleh lah cuba tekan CTRL+N dan klik2 tools2 yang ada. Cuba main2 dulu. Fahamkan apa fungsi tools2 tu. Jika ada yang musykil, boleh ajukan soalan pada aku ye.