Status pelajar di Mesir membimbangkan!

Terkejut selepas membaca blog hasil penulisan Arif Shah yang menyatakan berita mengenai keadaan pelajar2 di Mesir. Aku tiba2 risau lah pula, padahal aku tak ada pun saudara-mara disana (rasanya). Tapi aku ada beberapa kawan yang belajar disana. Aku memang dah tak dapat menhubungi kawan2 aku kat sana dah. Aku asalnya memang tak tahu tentang krisis ni. Tapi lepas ternampak link entry blog Arif Shah  dari ‘adik’ aku baru aku tahu apa terjadi. ‘Adik’ aku ni ada abang kat sana jadi dia memang tengah risau gila.

Aduhai~ terfikir macam mana keadaan kawan aku kat sana. Aku jadi agak risau sebab dikatakan krisis disana sangat2 dasyat. Mereka mencari pelajar Malaysia! Apa mereka nak buat? Mereka sangat2 dalam kesusahan sekarang ni.

Dari entry Arif Shah, aku menjumpai link ke blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita yang menceritakan status pelajar disana. Dikatakan kita tak dapat berhubung dengan pelajar di sana sebab kerajaan mereka menyekat talian2. Dari yang aku bayangkan, keadaan amat huru-hara dan semua polis dah tak buat kerja kepolisian lagi. Risau betul!

Berita terbaru adalah pelajar2 itu akan dibawa ke negara2 jiran berikutan keadaan semakin tegang. Mereka akan dibawa ke Amman, Jordan; Riyadh, Arab Saudi dan Tripoli, Libya sebagai pelan kecemasan, manakala lokasi berhimpun sebelum pergerakan ditetapkan di bandar Panta, di selatan Kaherah, kata Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman. Aku petik dari Berita Harian. Jumlah rakyat Malaysia disana adalah 11, 000! Hmm~ Risau2. Aku tak tahu apa yang aku risau, tapi aku risau. Moga segalanya selamat.

P/s : Mereka terpaksa hadapi risiko untuk menimba ilmu, sedangkan di Malaysia ini ramai pelajar yang ponteng, lompat pagar sekolah, bermalas2an. Malaysia ni tenang je setakat ni, itu pun tak nak belajar lagi. Bersyukurlah!

2 ulasan:

faraheleena berkata...

kawan fara pon ramai kt cne...
hope mereka slamat:(

Mejuez berkata...

agak luar biasa sekarang ni. macam2 kes terjadi. dunia luar?! malaysia?!

Mendiamkan diri biar rakyat terancam?! Habis lah semakin hari semakin hanyut!

Amukan melayu semakin hampir...!


http://mejuez.blogspot.com/2011/01/cara-buat-posting-entri-yang-menarik.html