How Proud You As Muslim?

Wah~ Apa kena aku buat tajuk english pula ni? Hehe~ Sebenarnya saja je, nak tarik perhatian sikit. Sekali sekala kita kena juga muhasabah diri. Hari aku tulis entry ni adalah hari yang aku amat2 kosong dalam fikiran aku. Bila minda aku kosong, aku akan mula perlahan2 muhasabah diri sebab bagi aku, waktu minda kosong tu lah mudah untuk kita tingkatkan peribadi kita.

Aku tengok di mana2 ada je slogan “I’m Proud to Be Muslim”. Pada t-shirt, pada sticker, pada kereta, paling banyak pada grup di Facebook! Dan banyak dah orang guna slogan ni.

senget-26.1.11

Tapi persoalan yang muncul dalam kepala aku, seberapa banggakah kita sebagai Muslim? Pernah tak anda fikir? Dalam sehari berapa kali kita sebut perkataan Allah, selawat ke atas Rasul kita, istighrfar dan paling penting ucap alhamdulillah. Aku rasa boleh dibilang dengan jari je. Tapi cuba renung pula, berapa kali dalam sehari kita mencarut atau sebut perkataan negatif? Aku rasa boleh dikatakan setiap ayat yang kita sebut adakan? Dan kebanyakkan dari kita akan menyebut perkataan yang bukan2 bila melatah, bila marah jangan kata lahkan?

Ish3~ Tu dalam sebutan kita. Macam mana dengan perbuatan kita? Pergaulan kita? Dan kehidupan seharian kita? Adakah segalanya berlandaskan tuntutan agama? Aku pun tak boleh fikir dah. Bila kita muhasabah macam ni, kesannya cuma 2-3 minit je. Paling lama pun 2-3jam kot. Mungkin kerana tiang asasnya tak kukuh kan?

Aku menasihati ni pun atas sebab diri aku dan pemerhatian aku pada mereka2 disekeliling aku. Islam kah kita ni?

Ada pernah sekali tu aku dengar Ustaz cerita, ada siswa siswi tidak solat dari kecil atas alasan tak ada yang ajar. Astaghfirullah~ Sebenarnya banyak alternatif untuk kita mendekatkan diri ni. Macam kata2 “malu bertanya sesat jalan”, maka bertanya lah sesiapa. Jika malu juga, cuba cari bahan2 yang berkaitan. Cari bahan hiburan boleh pula tahu je sumber2 kan? Terbalik dah dunia sekarang ni. Selain tu, ramai yang tahu tapi buat2 tak tahu.

Tiada Alasan untuk terlepas Solat.

Tengok video ni, aku terasa macam bodohnya diri aku. Kadang kita ni dengar pelbagai alasan bila ditanyakan? Tapi buat kejahatan tu tak boleh pun di boleh2kan. Adui3~

P/s : Agak2 kita ni ke syurga ke? Ingat tak lagi kita pada asas Islam?

1 ulasan:

redzuan berkata...

ntri yg penuh dgn sindiran tajam tp penuh dgn kna tersirat yg sgt mndalam. ntri ni wat sy trsdar yg dgn hnya menybut kalimah syahadah xbermkna yg kita ni benar2 seorang muslim yg sejati.

sy brsyukur sbb allh lhirkan sy sbg muslim wlupundlm dri sy ni sndri byk kelompongan lg2 iman ni.

kalu kita xmndidik iman kita nescaya kita hnyut dek kemewahan dunia fana ni.

ENTRI PENGHARGAAN :HEADER BARU BLOG DARI ABANG TERROR