Jawatan Kosong (Wanita Shj.)


Ni ada kisah dimana seorang remaja lelaki nekad menyamarkan diri sebagai wanita kerana nak dapatkan pekerjaan. Tapi di sedari oleh majikan lantas dipecat! Apa kejadahnya semua ni?! Oh~ Ini Cuma khayalan aku. Haha~ Kisah tu aku punya imaginasi je. Aku baru balik pusing2 Banting cari kerja. Letih gila! Tu lah tak nak belajar naik motor siapa suruh kan? Berbasikal lah aku ke Banting.

Aku berjalan2 lah dari kedai ke kedai lain. Semua tulis "Jawatan Kosong". Aku cari kerja kosong, bukan jawatan! Adui~ Tak kisah lah tu jawatan macam tinggi sikit kan dari kerja? Tapi yang sakit hatinya ada tertulis kecik bawahnya "Wanita sahaja". Majoriti macam tu. Yang kosong tak tulis macam tu kata penuh pula. Alahai~ cakap je lah nak pekerja wanita! AKu tak heran lah. Ish~ Tu yang sampai keluar idea gila aku untuk menyamar jadi perempuan tu. Tapi muka tak jambu, tak boleh. Haha~

Kenapa ye? Kenapa mesti nak pakai pekerja wanita? Lelaki tak boleh ke? Eksploitasi betul lah mereka ni. Nak awek cun2 je lak tu. Aku cakap macam tu sebab kebanyakan yang aku tengok bila ada tulis "Jawatan Kosong (wanita shj.)" mesti dalam kedai tu pekerja nya cun2. Tak ada yang standard2. Ish~ Tu lah kalau taukeh nya cina memang macam tu. Mereka fikir lelaki ni tak boleh harap, tak boleh buat kerja dan banyak hal. Iye ke? Mungkin setengahnya lah.

Waktu aku dah kepenatan menapak. Semua gara2 kekecewaan dan kekurangan stamina. Huhu~ Mana taknya, dah nak 2bulan aku duduk rumah tak buat kerja apa sangat. Haha~ Tengah aku OTW balik, tiba2 kawan aku mesej aku bagitahu ada kerja kosong kat kedai gambar sebelah 7E! Aduhai~ Dah jauh dah aku kayuh baru dia nak bagitahu. Esok2 jelah~ Huhu~

5 ulasan:

Syiela O-lala berkata...

eh, dah habis stdy ek?

efa berkata...

eh ko cri kerja kosong?eh ko bkn stdy ka?ek ak tau ko nk dpt duit income lebih la tu...btw bkn cina ja nk pmpn...ada yg melayu pon nak pmpn ja...kerja 0oh..kerja..mmg ssh cri la ni...kerja sendiri la af huhu

sembil9n berkata...

xdle..ni msti kes xupdate blog aku ni..

aku stop study..aq nk apply bru ... ade le sebab... :)

EmanCloud berkata...

hahah yg tu mmg akhir zaman ar bro.. susah skit. =) nanti aku CUBA TRY TEST
-------------------------------

ha pasal entri ni. entah lah skung mmg camtu kot? betul2 gune kelebihan ggurl..

efa berkata...

aku nk godek bca e3 lepas...apa jadi eh