(Info) Coklat Termahal Di dunia.

Siapa yang tidak suka coklat adalah amat2 tipu. Biasanya siapa yang kata tak nak pada coklat ni bukan bermakna yang dia tidak suka, cuma dia kurang gemar atau atas faktor kata2 orang. Kata2 yang macam mana? Kata2 yang mengatakan coklat penyebab gemuk lah, itu lah, ini lah. Macam2 rumors nya. Nak makan coklat bukan tak boleh, makan lah cuma jangan berlebihan. Nanti jadi efek lain. Tapi aku bukan nak cerita tentang efek coklat, aku nak bagitahu tentang coklat termahal. Mari kita lihat!

Namanya adalah Chocopologie oleh. Knipschildt. Ia bernilai $2,600 per pound* atau €2,173 atau £1,491 atau Can$2,992 atau Aus$3,500 atau Rs114,816.  Berapa harga dalam Ringgit Malaysia? Aku malas kira, sebab mata wang lain pun dah ribu2 jadi sah2 kalau RM sangat2 lah banyak nombor. Coklat berasal dari Norwalk, Connecticut di US sana.

Kenapa dia mahal? Aku pun kurang pasti kenapa. Sebab dia cerita ramuannya, aku rasa macam biasa je pun. Ada kacang dan apa2 lagi ramuan coklat tak pula kata ada emas ke apa. Mungkin ramuannya susah ditemui atau kualiti nya terbaik. Tapi kadang2 dalam kulinari ni, sesuatu resepi jadi mahal sebab chefnya atau jenama nya iaitu dimana di buat. Tapi tak tahulah kan. Hehe~

(link)

3 ulasan:

aNnE berkata...

perghh coklat~~~siapakah yang tidak suka..hahaha

deCrewz berkata...

Ni coklat ke berlian.. Kalo beli pun bukan nak makan, buat hiasan jelah..wahhaa

efa berkata...

coklat....sedap...sapa yg tak suka...per..mahal lol