(Trend) Berbasikal akan jadi satu trend anak muda?

Ni sebenarnya tak ada kena mengena dengan kenaikan harga minyak di pasaran dunia mahupun pasal pemanasan global atau apa2 yang berkaitan. Tapi ni bagus untuk menjimatkan minyak disamping melakukan aktiviti sihat. Haha~ Berbasikal! Eh~ Aku bukan tulis tentang sebarang basikal ni. Ni basikal dipanggil Fixie! Fixie atau nama panjangnya Fixed-gear Bicycle ni adalah basikal yang seperti namanya spoket belakangnya mati atau pun tak free. Maksudnya kita kena selalu kayuh basikal tu! Ni lah rupa salah satu Fixie!

Ha~ Memang Fixie ni rupa basikal biasa, tapi kelainannya terletak pada spoket mati tu je. Tapi kebanyakkan orang sekarang suka2 hati mewarnakan basikal mereka dengan warna yang ala2 retro gitu. Kalau tak percaya pergilah Googlekan nama Fixie; confirm anda dapat lihat perlbagai rupa dan warna Fixie ni. Asalnya spesis basikal macam ni digunakan didalam perlumbaan basikal trek yang pusing2 dalam bulatan tu. Tapi sekarang dah digunakan dijalan raya. Nak cuba?

Fixie ni tak ada brek. Cara nak brek nya senang je; berhenti mengayuh basikal tu. Kan basikal tu spoket mati, jadi nanti tayar tu pun ikut berhenti bila kita berhenti kayuh. Tapi Fixie ni ada perkara yang perlu kita fokuskan sebagai biginner. Time di selekoh dalam keadaan memecut adalah agak bahaya kerana pedal basikal mungkin akan terkena jalan dan membuatkan anda terjatuh bergolek2. Ni disebabkan kita tak boleh henti mengayuh basikal tu. Tapi bagusnya Fixie ni, dia lebih laju dari basikal biasa dan difahamkan ia lebih grip!

Eh~ Anda jangan rasa yang basikal2 macam ni dimainkan oleh orang luar negara je sebab sekarang grup di Malaysia pun dah ada! Mereka menggelarkan diri mereka RatsKL! Anda boleh klik untuk ambil tahu lah tentang mereka ni. Aku ni baru tahu berita Fixie ni dari kawan aku. Dia baru beli satu fixie warna putih! Cun gila!! Aku pun teringin nak ada satu lah~ Nanti lah aku kumpul2 duit sikit untuk beli. Aku memang suka kayuh2 ni. Hehe~

4 ulasan:

azhar berkata...

adui...penat jugaklah naik basikal spoket mati ni..tak larat kayuh...huhu

♥ eyka elisha ♥ berkata...

wooo~tringat mse drjh6 naek beskal spoket mati ni..=P
kain skolah tmsuk dlm tuh cmpe koyak rabak..nk kuarkn blk pnyela ssh.lwk tol klu ingt blk T_T

efa berkata...

uish basikal itu tak mampu eh naik...jtuh golek2 aku karang ahaha

Arez Razin berkata...

spoket mati? trbaek doe!
best ni :)