Mitos Gajah dan tikus

gajah-tikus

Mesti anda dah biasa kan tengok kartun yang gajah takut tikus. Terutama yang meminati cerita Dumbo si anak gajah yang boleh terbang! Comel je kan anak gajah tu, lagi2 bila di tipu yang kononnya bulu ajaib tu yang membantunya terbang. Padahal tikus tu tipu je. Dari situ kita boleh menunjukkan mind set ni boleh di pengaruhi. Hehe~

Tapi pernah ke anda terfikir adakah betul si gajah ni takut akan tikus? Atau ianya hanya satu dongeng semata2? Kalau ikut logik akal, kenapa sebesar2 gajah tu nak takut dengan tikus yang kecik? Tikus tu bukan boleh buat apa2 pun kan?

Mungkin gajah tu geli kot. Haha~ Macam kaum hawa dan sesetengah lelaki, mereka geli bila tengok haiwan2 kecil walaupun sebenarnya comel je. Memang macam kartun bila kita bayangkan yang gajah takut tikus. Tapi kebenarannya?

Haha~ Memang si gajah yang besar itu takut tikus! Terkejut? Aku pun dengan adik beradik aku terkejut. Mana aku tahu? Aku dan adik beradik aku adalah peminat channel National Geographic! Paling suka adalah Mythbuster. Siapa tak pernah tengok? Ha~ Nanti cuba lah tengok, jangan asyik tonton rancangan hiburan, bergelak2, dan sinetron2 je. Cuba lah cari yang berpendidikan sikit. Banyak yang kadang2 kita tak tahu jadi tahu. Semua tu ciptaan Allah S.W.T. bukan rekaan (macam drama!), at least berhibur sambil timba ilmu.

Oh! Balik pada gajah tadi. Dalam satu episod Myhtbustert tu, dia mengkaji mitos dimana, adakah gajah benar2 takut kan tikus. Beberapa eksperimen dia cuba dengan gajah betul dan tikus betul. Hasilnya memang mereka sendiri terkejut dan menggaru kepala. Sebab tiada penjelasan logik yang boleh mengakibatkan gajah takut tikus. Pelikkan? Tapi betul2 betul. Hehe~ Tak percaya, layan lah sikit sedutannya!

Tiada ulasan: