Berkejar-kejaran.

Duduk tengah berjalan2 dari blog ke blog dan melayan si dia di Facebook dengan seronoknya, tiba2 aku diganggu oleh serangga yang paling2 orang benci. Nyamuk! Aku sungguh benci dengan nyamuk. Tapi sebab nyamuk juga aku punya ketepatan meningkat 80% kerana kerap menangkap dan menepuk nyamuk. Bukan mudah untuk menepuk nyamuk yang terbang di hadapan kita. Kalau tak percaya, cuba lah. Jika dapat anda juga hebat seperti aku. Hehe~ Hari tu aku ada terbaca yang hisap darah kita ni sebenarnya nyamuk betina je. Nyamuk jantan tak. Sebab nya nyamuk betina perlukan protin untuk anak2 dia si larva tu nanti. 


Apa? Pasang ubat nyamuk? Haha~ korang tahu tak yang nyamuk zaman moden ni dah pandai mengeluarkan imune pada racun serangga yang kita guna tu. Dasyat betul dia berevolusi. Kalau betul2 nak bunuh nyamuk ni dengan bagi semburan apa ntah namanya yang boleh buat nyamuk tu diserang penyakit yang boleh buat dia mati. Ish3~  Tapi, aku ada lah tengok info dimana pepatung sebenarnya memakan nyamuk. Wah~ jadi kalau nak hindari nyamuk masuk rumah korang...bela lah pepatung banyak2. Bukan letak patung transformer ke Gundam ke tu. Tu lain lah! Haha~ Mesti best banyak pepatung. 


Aih2~ nyamuk ni walau kecik, tapi bahaya. Sebab nyamuk la ramai orang mati. Sebab nya nyamuk ni bawa penyakit2 bahaya. Malaria lah, dengki denggi, dan lain2 lah. Semua nya bahaya, takda yang tak bahaya. Ish3~ risau betul. Jadi sama2 lah kita jayakan kempen KAMI BENCI NYAMUK!! ada ke? Haha~ eh, korang perasan tak nyamuk ni banyak kat kawasan gelap? Contoh dalam almari, celah baju, bawah kerusi, dan paling tak best bawah meja. Sebab kita nak berblogging pun tak senang. Ish3~ Tapi...aku ada satu tips, dan tips ini agak berkesan. Aku letakkan lampu suluh LED, pasangkan lampunya dan letak bawah meja.Keputusan nya? Tak ada lagi nyamuk! Aku dah cuba dan ianya berjaya. Cuba lah...

6 ulasan:

azwa amani berkata...

hahahha..pasang lampu suluh...

Mr. N berkata...

uit...siyes neh =__=

azwa amani berkata...

okeyy...amani siyess...

Ainna Jalil berkata...

kan bagus kalau nyamuk boleh sedut lemak rather than darah, kurus sket badan nih. haha

Mr. N berkata...

eh...xpnh lak terfikir...nnt sy cube evolusikan nyamuk jadi cmtu ye :D

sembil9n berkata...

eh...xpnh lak terfikir...nnt sy cube evolusikan nyamuk jadi cmtu ye :D