Ajaib ke tak?

Adakah anda tahu bahawa kucing dahulu berbeza dengan kucing sekarang? Mesti anda tak tahukan? Aku pun baru tahu. Macam mana aku tahu? Ish, apa guna ada sembilan akal kalau tak boleh berfikir kan. Haha~ 

Kalau aku nak cerita pasal kucing dahulu aku tak lah tahu sangat. Tapi katanya, kucing adalah binatang yang makan daging. Aku belajar tu masa sekolah rendah, belajar sains. Cikgu tu garang gila! Takut aku, tapi apa2 pun aku ni budak baik. Tak ada lah kena apa2 denda pun. Okay berbalik pada kucing tadi, kucing sekarang adalah herbivor. Sebab apa? Sebab cuba sekarang anda bagi nasi, dia makan, bagi sayur dia makan, bagi biskut dia makan, bagi roti pun dia makan boleh kata seba serbi lah. Beza tak? 

Waktu dulu, yang aku tahu, kucing adalah pemangsa yang baik. Dulu nak tangkap lalat pun boleh, tapi tu nenek dengan mak aku cerita lah. Sekarang nampak tikus pun dia tengok je. Bila kita capak bola baru lah dia kejar2. Mengada2 betul kucing sekarang.

Kucing dulu reti cari makan sendiri, dan boleh dikatakan kucing adalah keluarga haiwan pemangsa yang hebat. Sebab pandai berburu, pandai menyelinap, pandai menyorok, tapi sekarang kucing cuma tahu datang kat manusia dan buat bunyi2 manja, panjat kaki manusia dan minta makanan.

Sifat kucing memang manja, tapi kadang2 kita pun naik meluat sebab dia dah boleh dikategorikan gedik. Yela, sikit2 nak sandar kat kita dan minta apa2 yang nak diminta. Ish3~ nasib baik kucing comel kan? 

Lagi satu perbezaan ketara kucing dulu dengan kucing sekarang. Anda mesti tahu, tahu tak? Tak kan tak tahu? Kucing dulu dan kucing sekarang bezanya adalah zaman.  Mereka tinggal dizaman yang berbeza. Hehe~ saja melawak. Tak lawak? Okay2~

Eh, tapi ada satu tentang kucing ni selain suka dimanja dan sebagainya yang memang dari dulu sampai sekarang orang akan sebut. Haha~ ye kucing ada sembilan nyawa. Kenapa? Nanti2 saya cerita ;)

11 ulasan:

Ajie Mohd Tahir berkata...

kucing skg gedik.stuju.
hahaha..kkdg nmpk tikus,dia yg lari dlu.XD

cHaN berkata...

ohhhhhh sy allergic dengan kucing2 ne.hihi

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal berkata...

ish pantang btul zama npk kucing ni. geram je. hehehe

Nancy Poh berkata...

kucing oh kucing..sampai tumbuhan pun ada nama 'misai kucing'..buah-buahan pun ada 'mata kucing'..apa lagi ya..

miya berkata...

sy rindu kucing sy!! ada orang yang tak berperikemanusiaan gi bunuh kucing saya 3ekor sekaligus. yg lagi 1 dah kena culik bwak lari. ntah2 dah mati jugak.Kejam!! adusssakit jiwa sy...

jom jalan2:
jalan-jalan ke Ranau

sembil9n berkata...

hee~ kucing dan ragam2 mereka... tuan kucing pun pelbagai cerita :D

Zuewairy berkata...

kucing.. aiyooorkk..

Ceritera Lelaki Pot Pet

cik ciput berkata...

kucing sekarang memang manje melampau..mcm kucing sy, nak tido ats tilam..smpai saya ni kena beralah dgn dia, tdo bwh..huhu

sembil9n berkata...

kesian nye cik ciput.... tu maknanya dia nak tilam sendiri tu... Hee~

Zuewairy berkata...

kucing.. aiyooorkk..

Ceritera Lelaki Pot Pet

Nancy Poh berkata...

kucing oh kucing..sampai tumbuhan pun ada nama 'misai kucing'..buah-buahan pun ada 'mata kucing'..apa lagi ya..