Topik hormat.

xxxvcSedar tak anda2 ni? Zaman sekarang makin ramai yang tak ada rasa hormat. Dari kes tak hormat ibu bapa lah, guru lah apalah. Itulah dunia bila tiada lagi kasih sayang malahan kasih sayang tu di salah tafsir pula. Perasaan tu lebih dirujuk kepada kekasih iaitu pasangan mereka. Aku malas nak cerita tentang kapel2 ni sebab nanti panjang ceritanya. Aku nak stay pada topik hormat ni.

Hormat orang tua

Dewasa ini (skema gila), anak2 muda semakin hilang rasa hormat orang tua. Mereka hanya hormat bila ada kena mengena dengan dia je. Maksudnya mereka hormat ada makna lah, mereka inginkan sesuatu. Contoh mungki orang tua tu ada anak yang cun atau kacak. Tak pun mungkin sebab orang tua tu ada syarikat besar ke apa dengan harapan akan memudahkan urusan. Ish~ Tapi kalau lihat di realitinya, sekarang, kebanyakkan mereka tak hormat pun. Seperti, tak bagi tempat duduk di dalam bas/LRT, tak mendahulukan orang lebih tua dan sebagainya. Ala~ Aku rasa anda lebih tahu banyak lagi kan? Sebab aku ni duduk di area yang tak berapa nak bandar, yang area KL tu sumpah macam2 dah kan? Fikir2lah sendiri.

Hormat ahli keluarga

Dalam keluarga patut adanya rasa hormat menghormati. Bila tak ada rasa hormat, tu yang jadinya bunuh membunuh, khianat mengkhianati, dan macam2 lagi yang jahat2. Aku tak faham lah, kenapa sampai macam tu sekali. Mungkin ni semua atas tiadanya dasar agama lah ni. Hmm~

Hormat. . .

Yang ni paling aku nampak lah sekarang ni. Kat mana2 je, baik kampung, bandar atau mana2 pun. Sekarang ni ramai yang dah tak hormat azan. Bukan ke kita disuruh diam ketika azan berkumandang? Sekarang ni bila azan je memang ramai yang perasan tu, walau waktu tu tengah galak bergelak2, mendengar muzik, tonton televisyen atau apa2 lah. Tapi kita ni hanya memperlahankan je bunyi2an tu. Allahu-akhbar! Terkena juga batang hidung aku. Kita kan diseru untuk menjawab azan tu. Kalau tak tahu macam mana, pergi tanya yang tahu atau Google lah. Bukan suruh jawab je, tapi seboleh2nya waktu tu kita berhenti melakukan aktiviti dan teruskan dengan persediaan untuk mengerjakan solat. Adoi~


P/s : Ingatlah apa yang perlu dan apa yang tidak. Tanya diri anda, apa yang telah kita buat selama kita hidup ni? Adakah ianya keputusan yang betul? Muhasabah. . .

2 ulasan:

Amiey White berkata...

wah ! betul3 secara tak sedar sebenar nya tidak kadang2 tidak menghormati orang . dan apa sahaja :(

takut buat org terasa sebab dosa membuat orang sakit hati tu da satu (jap dosa x pakai tudung pun da tertanggung) :|

Amiey White berkata...

=.="""