Kawan dunia cyber dan realiti.

Aku dapati, di dunia cyber sekarang ni setiap orang boleh dapat beribu kawan. Tapi adakah realitinya macam tu? Di dunia syber cyber sekarang, ramai yang kejar siapa lebih ramai kawan. Tapi persoalannya, adakah anda mengenali kawan2 tu seperti di dunia realiti? Dan adakah realitinya anda ramai kawan? Haha~ kawan tu bermaksud apa bagi anda? Bagi aku, ianya orang yang benar2 ambil tahu mengenai kita, peribadi dan segala benda. Bukan sekadar rakan berborak atau bergembira dan bersosial. Mari tengok komik ni kejap.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Kesimpulan dari cerita ni, kita sebenarnya tak kenal pun siapa yang kita tegur di dunia cyber ni dan itulah realitinya. Kita hanya akan mengenali mereka jika dia adalah kawan2 terdekat tetapi jika tak; agak mustahil kita nak mengenali mereka.

Apa2 pun, nak bersosial tak salah pun; ikut anda lah kan. Cuma ingatlah segala batas2 kebun yang telah ditetapkan dalam agama kita. Yang nak berwebcam tu, paham2 lah ye. Dunia ni makin kecik tapi dosa makin besar kita dapat dan sangat2 mudah! Kalau dulu ada pepatah “Telajak perahu boleh di undur, terlajak kata padah jawabnya,” tapi sekarang kita modenkan dengan  “Tersilap menaip boleh dipadam, tersilap posting besar masalahnya.” So, fikir2kan lah ye.

P/s : Kepada mereka2 yang suka tegur aku di IM Facebook, sorry lah kalau aku tak layan. Aku bukan kaki chat. Kalau penting je aku layan. Okay~

Tiada ulasan: