Mengapa adanya pertemuan?

Sedar tak bertapa hebatnya Allah SWT yang merancang segala perkara dimukabumi ini. Dari sekecil2 perkara hingga ke sebesar2 perkara. Mengapa tiba2 akal aku terlintas perkara ni? 

Dalam perjalanan pulang dari pasar, aku berjalan sorang2 ke arah tempat tinggal aku kat sini (Terengganu). Waktu tu azan maghrib berkumandang dan kebetulan aku terpaksa melalui surau tu. Tapi semasa aku melangkah pulang tu, fikiran aku agak kusut. Macam2 yang bermain dalam kepala aku, macam2 persoalan yang aku tertanya2. Tiba2 aku ditegur oleh seorang lelaki yang ada diluar surau tu. Dia bertanya2 duduk mana, student ke, dan macam2 lah. Soalan biasa2 je. Sebelum dia beredar, dia mengenalkan dirinya sebagai Fauzi dan aku pun kenalkan diri aku. Dan dia berlalu masuk ke surau.

Hmm... Persoalan yang bermain dalam kepala aku bagai terjawab je. Walau tak ada apa yang diperjelaskan, tapi akal aku seperti memahaminya. Allah SWT nak aku bertemu-Nya dan pertanyakan semua persoalan aku pada Dia. Hmm... Sesungguhnya Dia tahu segala jawapan dalam dunia ni. Dia yang merancang segalanya di dunia ini, dari yang baik ke perkara yang kita rasakan buruk. Jika kita sesat, Allah ada untuk kita. Hmm... Jika kita keliru, Allah juga ada untuk kita. Subhanallah... Kenapa kita lalai? Kenapa kita kian lupa? Astaghfirullah~


Tiada ulasan: