Couple? Hmm... Aku rasa...

Assalamualaikum! Hello kawan~ Apa khabar? Kalau dapat baca entry aku ni kira anda ni sihat lah kan? Hehe~ Okay, anda single ke double ye? Maksud 'double' tu adalah adakah anda tidak single. Hehe~ atau erti bahasa mudahnya couple. Aku rasa ramai di antara blogger wanita ni dah couple. Kan? Hehe~ Mana taknya sebab kat blog asyik tulis tentang pakwe je, macam orang lain tak ada pakwe je. (wekks~) Aku okay je dengan tu, tapi jangan harap aku baca lah. Tak ada makna aku nak baca hal peribadi orang. Kecuali kalau anda tulis pasal lebih umum tak apa lah. 

Okay, sebenarnya ini adalah tribute daripada entry dari blog anwarhadi.com. Jadi apa pendapat aku tentang couple? Aku setuju gila dengan semua yang ditulis oleh anwarhadi tu. Sangat setuju. Tapi aku masih ada pendapat aku sendiri. Aku rasa tak salah jika kita nak ada perasaan kat seseorang. Sebab itu adalah zahir, dan fitrah manusia untuk mempunyai hati dan perasaan. Kalau dah si lelaki suka si wanita dan si wanita suka si lelaki nak buat macam mana? Tapi apa yang salah adalah perlakuannya. 

Kadang2 terfikir juga perlu ke lafazkan "Sudi tak awak menjadi makwa saya?". Masa zaman mak ayah kita, bercinta je tapi tak pula kata macam tu. Huhu~ Ke ada? Apa2 pun yang aku tahu, bila si dia menerima 'lamaran' tersebut. Ianya seperti satu kata laluan untuk si lelaki menyentuh si wanita. (OMG!) Itu adalah realiti. Adakah si wanita tu tidak tahu password sebenar untuk si lelaki menyentuhnya adalah dari pengesahan kadhi dan 4 orang saksi? Lafaznya lebih kurang seperti "Aku terima nikahnya dengan wanita pilihan hati saya (nama si wanita) dengan mas kahwinnya. . .". Kan lebih romantik tu?!

Tapi kalau dah masuk ke alam percintaan ni, harap beringatlah ye? Tahu batas2 pergaulan anda. Walau si lelaki menjanjikan kebahagiaan yang macam gempak je bunyinya. Bercakap dengan muka yang penuh cahaya kebenaran macam mana sekali pun, tetap anda perlu menjaga batas2 semua tu. Nak bercinta jangan lama2 sangat. Dah cukup duit, pergi kahwin! Tak cukup duit tu jangan gatal2 ye? Huhu~ 

Haha~ Aku cakap macam lah aku tak ada buah hati kan? Hehe~ Maaf ye Cik Siti Norazlina, tak bermaksud nak tolak anda ketepi. Entry ni untuk kita sama2 beringat. Allah SWT sentiasa perhati kita. Kat mana pun kita buat kejahatan, walau kita tak nampak ada CCTV yang merakam. Tapi Allah SWT tak perlukan CCTV pun untuk melihat atau membuktikan apa2. Sedangkan mereka yang dah tunang pun boleh putus malam sebelum kahwin, inikan setakat sama2 ada perasaan. 

P/s: Aku ingat satu komen youtube aku baca, dari seorang luar negara lah. Seorang budak kecil bukan Islam bertanya kat ibu pada kawan nya yang beragama Islam. Dia tanya mengapa anak perempuannya perlu memakai hijab? Si ibu tu ambil dua bungkus gula2 dan satu bungkusan dibuka. Di letakkan di atas tanah kedua2nya dan disuruh budak itu memilihnya. Budak tu ambil yang dibungkus. Bila ditanya mengapa dia menjawab sebab satu lagi tu dah dibuka bungkusan dan kotor. Wanita tu membalas "Begitulah cara kami mengajar anak perempuan kami".

Tiada ulasan: