Mengapa Facebook warna biru?!

Assalamualaikum~! Rindu dengan entry aku tak? Apa tak? Okay, aku sedar aku tidak popular seperti mereka2 yang popular. Yang penting aku happy disamping orang tersayang. Hehe~ Okay, rata2 manusia di dunia yang tahu IT mesti ada Facebook! Bak kata AnwahHadi, bila manusia tak ada Facebook bagai dia tidak wujud! Wah! Dasyat je bunyi nye. Hehe~ Tapi persoalan ni juga biasa aku dengar dan ada pernah jadi perdebatan dan buah mulut orang. Betul? Mengapa Facebook warna Bebiru?! Hehe~ Aku pinjam ayat Masked Rider Kepong.

Okay, tahu kenapa? Jika anda lihat, dari dulu lagi atau maksud aku dari zaman thefacebook.com lagi ia dah di design kan oleh si Mark Zuckerberg dengan warna biru. Tertanya tak?

Di atas ni adalah rupa asal Facebook sebelum di transformasi dalam beberapa bentuk hingga lah yang sekarang ni. Segalanya nak biru kan? Dari ke pop-up dia pun nak warna biru, hingga kan kat applikasi telefon?! Kenapa?


Menurut labnol.org, Mark Zuckerberg ni buta warna merah dan hijau di skrin laptop tu. Patut lah dia pilih biru sebab tu je yang dia nampak. Haha~ Dan jawapan dia bila ditanya kenapa biru, dia kata "Biru adalah warna kekayaan bagi saya, saya boleh lihat semua dalam biru!" Haha~

Tapi menurut kajian kebanyakkan warna website adalah biru di ikuti warna merah. Wah! Kalau macam tu aku nak buat blog aku pun biru lah. Hehe~

Tiada ulasan: