Sedar tak masa anda berbelanja di Pasar Raya?

Aku khaskan sikit2 untuk kaum wanita, juga untuk kaum lelaki. Tapi lebih pada kaum wanita lah. Sebab memang tak di sangkal lagi, naluri dalam 9 nafsu wanita mahukan sesuatu yang baru dan cantik. Ada sifat yang suka membeli belah. Benda tu tak salah pun, apa yang salah adalah bersikap boros. Tak salah nak berbelanja, tapi jangan lupa; ikut kemampuan. Okay? 

Tapi zaman sekarang ni, bukan wanita je berbelanja; lelaki pun sama. Baik lelaki atau pun perempuan, kalau tengah berbelanja kadang2 macam tak sedar je masa dah berlalu. Siap boleh kata masa terlalu pendek. Jadi maknanya tak sedar juga lah waktu2 solatnya kan? Kebanyakkan pasaraya di Malaysia ni, aku rasa tak ada pun mengumandangkan azan dalam pasar raya mereka. Kenapa ye? Mengganggu ke? Tapi boleh pula peniaga2 pasang lagu yang ntah apa2 kuat2? Kenapa ye? Terfikir tak? 

Memang ada disediakan surau untuk umat2 Islam mengerjakan solat. Tapi kadang2 aku tengok, pasar raya punya lah besar siap ada jolokan paling besar di Asia Tenggara lah apa lah. Tapi surau atau ruang solatnya punyalah sempit. Kadang2 nak buat jemaah muat 2 baris je. 1 baris ada dalam 6orang. Okay, lah juga. Ada juga yang tak sediakan ruang solat pun. Susah sangat ke? Adoi lah, kadang2 di letakkan di tempat yang tak berapa nak selesa. Macam bilik genrator ke apa ntah. Macam tu ke nak dijadikan tempat ibadah?

Adoi~ Bila fikir balik, jahatnya lah kita ni kan? Kenapa lah kita selalu alpa dengan benda2 penting. Kita lupa kot pelajaran Kemahiran Hidup masa sekolah rendah dulu, mana kemahuan, mana keperluan, mana kehendak? Aku rasa itu perlu di ingatkan kembali lah. Sebab manusia sekarang lebih pada nak tenaikan kemahuannya serta kehendak. Keperluan yang dituntut ntah mana diletaknya. Kita selalu takut apa orang kata kalau itu dan ini, tapi kita tak takut dengan apa Tuhan kata dengan itu dan ini yang kita tinggal? Ish3~ Apa nak jadi dengan kita ni ye?

Cuba tengok video ni. Kenapa ye tak ada video macam ni di Malaysia? Asyik di ingatkan tentang perpaduan je, tentang agamanya macam mana?

Tiada ulasan: