Malaysia dan Indonesia

Seharian aku tak sengaja melayan forum (kot) di topix.com berkenaan perbalahan antara Malaysia dan Indonesia. Pening kepala aku! Asalnya aku nak cari cerita tentang Sejarah Bendera Malaysia, tapi last aku terjumpa pula perbalahan antara dua rakyat negara ni. Haha~ Cakap macam bukan rakyat Malaysia pula. Aku rakyat Malaysia ye! Nak tengok surat beranak dan IC ke? Hehe~ Cuma darah aku je ada darah orang Jawa.

Aku tak nak salahkan mana2 negara dalam perbalahan ni sebab aku tak tahu macam mana sejarah asalnya tercetus perbalahan ni. Yang aku tahu kedua2 sentiasa terus berbalah. Lagi2 dalam dunia tanpa sempadan sekarang. Kat internet, merata2 mana ada nama Malaysia, ada je nama Indonesia juga. Lepas tu jadi berbalah. Dalam hal ni aku rasa dua2 salah. Sebab kita kan satu rumpun? Bukan tentang negara, bukan tentang sejarah pembangunan ke, ekonomi ke, apa2 lah. Ni tentang rumpun kita darah kita, DNA kita. Kita ni Melayu!

Patutnya damai je, Malaysia dan Indonesia kalau berdamai aku rasa kuat benteng pertahanan Rantau Asia tenggara ni. Dulu ada grup di Facebook, saling berperang menegakkan negara masing2. Last2 aku dengar, kantoi yang kedua2 grup adminnya sama. Nampak sangat ada kepala kepada perbalahan ni. Siapa tu aku tak tahu. Tapi aku rasa dah habis dah cerita tu. Baguslah.

Sekarang dah muncul pula kumpulan baru. Mula2 aku terjumpa di satu blog yang aku terlupa dah linknya. Lagi satu ni aku jumpa di forum di topix.com tadi. Tapi grup ni adalah grup meminta pendamaian dua negara ni. Aku rasa banyak dah kot grup damai2 ni. Baguslah. Tapi belum ramai yang sertainya. Jadi apa kata ramai2 rakyat Malaysia sertai suara grup ini?! Hehe~ Damai kan best! Dan jangan lupa perlihara Badak Sumbu Jawa. Hehe~

hh

hhh

Tiada ulasan: