Bumi ni macam telur. (Susulan gempa)

Assalamualaikum, konfius tak dengan tajuk entry aku yang atas tu? Bumi ni macam telur? Kenapa pula aku cakap macam tu ye? Haha~ Cuba tengok gambar rajah tepi ni. Yang warna2 coklat, biru dan apa semua tu adalah mewakili plat2 bumi. Dan anak2 panah warna merah tu mewakili pergerakan plat2 tu. Semua tu adalah dari kesan gempa bumi. Yang saban hari berlaku di muka bumi ni.

Dikatakan setiap tahun 1 inch sekurang2nya plat2 bumi ni bergerak. Tu kalau keadaan normal tak ada gempa, kalau ada gempa tak tahu lah.

Jadi kenapa aku kata bumi macam telur? Itu cuma bayangan aku je. Aku membayangkan bumi ni satu telur gergasi yang bakal pecah tak lama lagi. Jadi plat2 yang bergerak tu bagai rekahan telur yang kian retak. Haha~ Tu yang aku bayangkan.

Apa yang keluar dari bumi? Fikir2kanlah.


4 ulasan:

Cik Miera berkata...

Ha..penah dengar pasal ni jugak.. hihi..thanks.. nice info

Abu Huzaifah berkata...

info yg menarik... :)

af sembilan berkata...

@Cik Miera welcome :) sje kongsi sikit :D

af sembilan berkata...

@Abu Huzaifah menarik ke?? hoho~ :D thx ;) kongsi2 lah jgk dgn aku ye kalo ade info lg...