Persepsi. Anda pun macam ni juga?

Assalamualaikum, entry kali ni suka aku nak tunjuk sikit lah tentang sikap manusia di sekeliling kita ni. Mungkin anda juga tergolong dalam mereka2 ni. Ini sekadar nak tunjuk dalam konteks persepsi masyarakat kita.

 Ramai yang mengatakan bagus pada mereka yang bertudung. Tak kira lah labuh ke tidak. Tetapi...
... mengatakan teruk pada mereka yang tidak bertudung dan berpakaian agak kebaratan. 

Sebenarnya sama je pakai tudung ke tidak. Apa yang membezakan adalah pakaian mereka tetapi mungkin sikap, pemikiran atau apa2 mereka lebih kurang je. 

Sekarang ni, apa yang aku nampak cara berpakaian tidak sama dengan apa yang mereka ada. Semua manusia ni sama je.

Apa guna dikatakan baik tetapi hakikatnya diri itu tidak ada kualiti baik tu pun? Apabila didapati cara berpakaian tu hanya untuk memberi tanggapan baik, orang lain akan memberi tanggapan lebih buruk. 

Pening? Fikir-fikirkanlah...


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Tapi, tak bermaksud aku menyebelahi mereka tidak memakai tudung. Ini kerana ianya tuntutan agama Allah iaitu Islam. Apa yang disuruh-Nya kita ikut, apa yang di larang oleh-Nya kita tegah. 


Sebolehnya pakai lah sopan2. "Kau tu wanita!"




entri dari member blogger:

13 Alasan Tipikal Wanita Yang Enggan Menutup Aurat

2 ulasan:

m!ra_mahara berkata...

itu sbbnya la wujud pepatah (mungkin bolh dikatakn pepatah) "dont judge a book by its cover"... luaran tak mencerminkn sepenuhnya dalamannya...

pada yg dh bertudung, pkai la spt yg dituntut dlm agama & pada yg belum, mudah2an dilembutkan hati mereka utk bertudung.
alangkah sopannya jika seorang wanita menjaga tuturkata & tingkah lakunya..

Apabila seorang perempuan / wanita itu sembahyang lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada mana-mana pintu yang ia kehendakinya." (Riwayat Al-Bazzar)

Solihin Zubir berkata...

wanita yg bertudung tak semstinya baik..
wanita yg baik semestinya bertudung...