Bersifat Kejiranan

Inilah kediaman Makhluk Hijau ni...
...berserbelahan dengan kandang haiwan. 

Oh, itu bukan kandang milik dia atau pun bapa dia atau pun keturunannya. Tetapi orang lain. Lagi pun itu tanah dia, biarlah dia nak buat apa pun kan.

Walaubagaimana pun, pemilik kandang tersebut tetap jiran si Makhluk Hijau tu.

Tetapi, jirannya itu tidak menjaga kandangnya itu. Seperti yang anda tahu, Makhluk Hijau ada buat penanaman pisang di hadapan rumahnya. (entry ini)

Seringkali, haiwan2 yang sepatutnya dikandang oleh jirannya itu tidak dikawal hingga memakan tanaman Makhluk Hijau. Haiwan amat gemar dengan pokok yang baru bercambah.

Walau jiran tu menyedari, dia cuma memanggilnya masuk kandang semula tetapi tak pun meminta maaf.

Ini pastinya mengundang marah sesiapa je. Bukan itu je, kandang itu juga menjadi tempat pelupusan sampah. Jirannya akan akan kumpulkan dan bakar di kawasan kandang itu.

Asap2 tu membawa bau busuk serta langsung tidak menyenangkan. Jirannya itu sedikit pun tidak memikirkan bahawa ada kediaman orang di sebelah kandangnya itu. Jika berlaku kepada dia, apa dia rasa?

Sehinggalah, satu hari. . .

. . .letupan berlaku di kandang tersebut. Letupan itu amat kuat sehingga menerbangkan haiwan2 yang asalnya tidak boleh terbang, melayang tinggi hingga berbatu jauhnya. Letupan itu berpunca dari. . .

Namun malangnya, semua itu hanya khayalan liar si Makhluk Hijau je. Sebab Makhluk Hijau ni masih berfikiran waras lagi berperi kemanusiaan.

Biar Allah SWT je yang memberi balasan. Apa kita boleh lakukan hanya menegur atau kita pula yang akan dipersalahkan.

Hidup berjiran hendaklah bertolak ansur serta perlu timbang rasa. Jika kita tak suka diperlakukan begitu maknanya orang lain juga tidak suka. Atau jika pun anda suka mungkin orang lain tidak suka.

Allah SWT telah kurniakan setiap hamba-Nya otak dan akal fikiran. Boleh fikir kan mana baik buruk. Dalam agama kita pun dah ada pun rukun adab2 berjiran. Jika jiran kita sakit hati, dosa hukumnya.

Sedangkan bau harum masakan kita jika dihidu jiran dan kita tak sedikit pun menghulur kepadanya, dosa hukumnya. Ini kan pula bau yang busuk dan buat orang sakit hati. Fikir2lah ye.





++++++++++++
Kepada jiran2 blogger aku. Aku masih buka jualan T-shirt blogger tu. Lagi 50 orang! Cepat2! RM28 je dengan postage. Siap dengan URL link blog anda lagi dibelakangnya untuk setiap baju! Siapa nak bagi kan? RM28!! Lengan panjang ada, serta Baby-T dari XS hingga XXXL!! Cepat!!





6 ulasan:

MissF berkata...

jdla jiran yg baik.
pesan mak aku, biar org bt kt kte, jgn kte bt kt org.

akmal afiqah berkata...

hihi. best3

tengkorakemas berkata...

biar org buat jahat pada kita tapi kita buat baik pada org, kalau tak sama sajalah kita..

p/s:aku takde fb bro, ada tak post kat blog ni yg aku terlepas?

meaw berkata...

biar lah jiran tu nak buat apa,yang penting sabar...jangan niatt yang tak elok,ahaha...kat sekinchan tu ada eh rumah sebelahnya kandang lombu...area ane?

sabo tau ! hee....

cimOt berkata...

hai jiran..meh la singgah lawat saye..hihihi

SitiSafiyyah berkata...

perghh mau sakit hati ada jiran yg tak tau nak hormati orang lain macam tu..