Adaptasi Budaya

Wah! Jiyong menari ala2 K-Pop lah! Aku dengar dia menjadi kegilaan gadis2. Biasalah kan? 'Korean look' lah katakan. Tak main lah kan hidung2 kemek kembang kan? (ada hidung ke?)

Yang si Romzi ni pula menarik zapin melayu. Dengarnya pernah buat persembahan dalam kumpulan kebudayaan bersama Usop Wilcha di Australia. Besar jasa dia ni tapi tak pula jadi kegilaan gadis2 ye? Katanya 'tak cool' menari tarian tradisional. Hehe~

Kadang2 aku tertanya juga, kenapa kita selalu terikut2 budaya luar?

Maksud aku budaya yang bukan budaya kita? Aku tahu memang kalau kita kaji2 semula, budaya kita ni ada pengaruh budaya itu dan ini.

Itu dipanggil adaptasi. Tapi apa yang berlaku sekarang agak berbeza. Sebab dah macam tak ada istilah adaptasi dah.

Haha~

Maaf lah, ini entry aku pernah tulis dulu. Aku keluarkan semula.

Apa2 pun yang membangun sekarang, adat dan budaya kita yang asal jangan lupa. Tak perlunya nak cakap slang2 orang putih ke apa2 tu.

Kalau hidung dah kembang tu kembang juga lah kan.

2 ulasan:

Miss.Eya berkata...

betul tu. remaja zaman sekarang suka sangat puja artis2 dari korea. contohnya masa buat konsert belia hari tu. sampai ada yang sanggup bergadoh mulut bila artis malaysia kritik artis korea pujaan dorang tu. xpaham betullah.

alif ismail berkata...

alif singgah sini... comey2 katun dalam blog nih...heheh